Dávne stravovacie pravidlá, o ktorých vám lekár nepovie

LinkedIn

Všetci chceme žiť zdravšie, cítiť sa lepšie…len niekedy zabúdame na tie najjednoduchšie stravovacie pravidlá, ktorými sa riadili už naši predkovia. A mali viac energie, sily, boli šťastnejší. Aj lekári dávnych čias mali hlbokú úctu k potrave a výžive.
Ako často jesť a koľko toho zjesť, aby to bolo akurát? Prečo je dobré pred jedlom sa trošku zahriať a po jedle sa hýbať? Na ktorom boku je dobré zaspávať, ak chcete zlepšiť svoje trávenie? A o tom vám povieme nižšie – 7 pravidiel, ktoré môžete začať dodržiavať hneď teraz.

 

Dávne stravovacie pravidlá

Nové štúdie potvrdzujú, že staroveké stravovacie teórie dokážu poskytnúť taký druh liečby, aký pri dnešných jedlách nenachádzame. „Židovský lekár a filozof z dvanásteho storočia Maimonides zanechal najlepšie všeobecné rady o jedení, aké som kedy čítal. Autor desiatich lekárskych kníh, v ktorých kombinoval zdravotné odporúčania z Tóry s medicínskymi zápismi gréckych lekárov Hippokrata a Galéna, poskytuje odporúčania, vďaka ktorým bude váš spôsob jedenia zdravší,“ píše vo svojej knihe Staroveké liečenie dr. Josh Axe,
Zhrnuli sme pre vás niekoľko múdrostí, odporúčaní a tipov, ako sa lepšie stravovať a cítiť sa zdravšie.

1. Neprejedajte sa

Jedzte tak, aby ste sa naplnili do troch štvrtín. Prejedanie spôsobuje, že sa cítite malátne a nezdravo. Vaše telo dokáže naraz stráviť iba určité množstvo potravy. Keď jedlo nie je dokonale strávené, spôsobuje to zlé absorbovanie živín, plynatosť a nafukovanie. Prejedanie spôsobuje stagnáciu, ktorá vedie k množstvu zdravotných problémov.

stravovacie pravidlá

 

2. Nejedzte, kým sa nezahrejete

A po jedle sa hýbte, aby ste podporili trávenie. Pred jedlom si trocha zacvičiť je veľmi dávny koncept. Telo sa tým zahreje a pripraví sa na trávenie. Napríklad štúdia publikovaná vo World Journal of Gastroenterology ukázala, že denné praktizovanie chôdze a aerobiku zlepšilo pohyblivosť tráviaceho traktu aj celkové zažívanie.

A  po jedle je pohyb tiež prospešný. Štúdia publikovaná v časopise Medicine zistila, že chôdza po jedle spolu s tým, že poslednýkrát jete najmenej tri hodiny predtým, ako idete do postele, zlepšuje trávenie a znižuje riziko rakoviny žalúdka.

 

3. Ovocie jedávajte samostatne

Toto odporúča čínska aj ajurvédska medicína. A dáva to zmysel. Vaše telo používa iné enzýmy na rozloženie ovocia než na trávenie mäsa a obilnín. Drobné bobuľové ovocie sa ľahšie strávi aj s iným jedlom, ale lepšie urobíte, ak ostatné druhy budete jesť celkom samostatne. Čiže nedávajte si k rezňu alebo kuraťu zaváraninu z ovocia, ako je to zvykom v mnohých rodinách – žiadne zavárané marhule, čerešne, slivky ap.

 

4. Spite osem hodín denne

Množstvo článkov hovorí o potrebe spánku a či je lepšie viac alebo menej. Koľko minimálne a ako to rátať. Každopádne by to malo byť aspoň sedem hodín, ideálne osem hodín a vstávajte tesne pred východom slnka. Toto umožní vašim vnútorným hodinám, aby fungovali synchronicky s cirkadiánnym rytmom prírody a to prospieva všetkým funkciám vášho tela vrátane trávenia.

Mimochodom, dôležitá je aj poloha v spánku, ak chcete pomôcť tráveniu. Na začiatku noci by ste mali ležať na ľavom boku, aby sa do vášho tenkého čreva a pečene dostalo viac krvi, pretože obidva tieto orgány sa zúčastňujú na trávení.
Ak sa prebudíte uprostred noci, pretočte sa a zvyšok spánkového cyklu strávte na pravom boku, aby sa krv dostala do srdca a žalúdka, čím sa pripravíte na nasledujúci deň.

spánok a stravovacie pravidlá

 

5. Jedzte stravu podľa sezóny

Veľmi dôležité – jedlo by ste mali meniť podľa období, takže vždy využívate tie suroviny, ktoré sú práve čerstvé a zrelé. Nie je to len módne, súčasný výmysel alebo podpora lokálnych farmárov (i keď aj to je fajn). Je to dobré najmä pre vaše telo. Sezónna strava poskytuje vášmu telu to, čo potrebuje s meniacim sa počasím a teplotami.

  • Napríklad v lete by ste mali využiť ochladzujúce potraviny, ako uhorky, červený melón a šaláty s minimom korenín.
  • Na jar konzumujte kvasenú zeleninu, kvasný ocot a fermentované potraviny, aby ste pomohli pečeni s detoxikáciou organizmu. Jar tiež zvykne byť teplá a vlhká, preto by ste sa mali vyhýbať mliečnym výrobkom a iným vlhkým jedlám. Naopak, zamerajte sa na vysušujúce potraviny, ako zeler, vodnica a špargľa.
  • V zime si vyberajte pikantné jedlá vyvážené kyslými – napríklad varenú zeleninu, paštrnák, batáty, chren, cesnak, cibuľu a olivy.
  • Na jeseň si doplňte energiu zohrievajúcimi potravinami a koreninami, ako jahňacina, pistácie, horčica, zázvor a škorica, a chladnú suchosť obdobia vyvážte zvlhčujúcimi potravinami, napríklad hurmikaki.

 

6.Jedlo si vychutnajte

Vypnite televízor, odložte mobil, prestrite na stôl a stretnite sa s rodinou a priateľmi pri domácej strave. Áno, vieme, otrepané odporúčanie, ktoré sa vám možno zdá vágne a nie také dôležité.
Ale pozor! Keď popri jedení pozeráte televíziu, bavíte sa s mobilom alebo pracujete, aktivizujete sympatikovú nervovú sústavu a tým narušujete proces trávenia. Tiež je dôležité, aby vás jedlo tešilo.

terapia jedlom Ladislav KuželaPrečítajte si tiež
Terapia jedlom? Alebo sme len potravinové odpadkové koše?

 

7.Žujte!

Znie to samozrejme, ale je neuveriteľné, ako často jedlo len krátko požujeme a prehltneme. Presuniete párkrát v ústach, hryznete a šup do žalúdka. „Lenže trávenie začína už v ústach, enzýmom v slinách, ktorý sa volá amyláza,“ upozorňuje dr.Axe vo svojej knihe. „Je jedno staré príslovie: „Žalúdok nemá zuby“. Žuvaním drvíme potravu predtým, ako sa dostane do gastrointestinálneho traktu, a tak ju pripravíme pre maximálne využitie výživných látok.“

Navyše nám žuvanie umožní užívať si chuť a vôňu jedla, čo nám pomáha uvedomiť si pocit sýtosti a v konečnom dôsledku zredukovať počet kalórií.

Ak vás zaujíma táto téma – liečenie za čias našich predkov, prírodné, bez chemikálií a umelých liekov, odporúčame knihu dr. Josha Axeho Staroveké liečenie.

 

Foto: Unsplash.com, Pixabay.com

 


                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author