Kedy jesť sladké a koľko ho je v jedle?

Čo myslíte – je najlepšie jesť sladké počas hlavných jedál dňa alebo medzi nimi? Ráno alebo skôr napoludnie?
Odborníci si myslia, že maškrtenie medzi hlavnými jedlami dňa – či už ide o nezdravé alebo zdravé potraviny – je významnou príčinou priberania na váhe a môže narúšať schopnosť organizmu spaľovať tuky.
Keď jeme, naše telo vylučuje inzulín, ktorý napomáha prenášať cukor do buniek, kde sa využíva ako energia. Táto energia z cukru telu vydrží približne 3 hodiny. Potom začína naše telo spotrebúvať energiu z tukových zásob.

 

Sladké s jedlom

Takže inými slovami: ak si medzi jedlami dáme 4 až 5 hodín prestávku, spálime viac tuku. Okrem toho, maškrtením medzi jedlami vystavujeme pečeň a pankreas nadmernému stresu a nie je to dobré ani pre naše zuby. Keď konzumujeme sladké potraviny, cukor reaguje s baktériami v zubnom povlaku (v tej lepkavej povrchovej vrstve na vašich zuboch) a vytvára tak škodlivé kyseliny.

Janet Clarke z Britskej asociácie zubárov hovorí: „Čím častejšie jeme, tým častejšie sú napádané naše zuby a o to viac hrozí, že sa nám vytvorí zubný kaz. Preto mám na stole jablko a pomaranč, ktoré si dám ako súčasť obeda, nie ako olovrant.“

 

Koľko cukru je v jedle?

Možno by ste neverili, koľko cukru je v jedle, ktoré jete. Aj v napohľad s lanom pečive, cestovinách ap.
Viete, ako vypočítať, koľko čajových lyžičiek cukru sa nachádza v jednej porcii?

„Pravidlo percent je praktické, keď sa musíte rýchlo rozhodnúť, či kúpiť nejaký konkrétny produkt, alebo sa mu radšej vyhnúť. Ja si vždy radšej predstavím, koľko čajových lyžičiek cukru obsahuje jedna porcia,“ odporúča Katherina Bassford v knihe Sladký život bez cukru.

Obsah cukru sa tak stane niečím reálnym.
Je to jednoduché:

  • Najskôr by ste mali vedieť, že jedna čajová lyžička cukru váži 4,2 g.
  • Potom si prečítajte etiketu, aby ste zistili, koľko gramov cukru sa nachádza v stĺpčeku „v jednej porcii“
  • Vydeľte údaje číslom 4,2 a získate tak počet čajových lyžičiek cukru na jednu porciu (ak nemáte poruke kalkulačku, môžete toto číslo vydeliť štyrmi).

Nezabúdajte, že predstava výrobcu o tom, čo je jedna porcia, môže byť často odlišná od tej vašej, preto sa tomu prispôsobte. Etikety na plechovkách alebo fľašiach s nápojmi často uvádzajú obsah cukru na približne 330 ml, čo znamená, že musíte hodnoty uvedené v tabuľke vynásobiť číslom 3,3. Ak to neurobíte, vážne podhodnotíte množstvo cukru, ktoré skonzumujete!

Nová smernica organizácie WHO odporúča dospelým osobám, aby nekonzumovali viac ako 6 čajových lyžičiek cukru denne.

sladké
Aj keď to nie je sladké, občas je tam cukru viac než dosť…

Jedna výnimka: mliečne výrobky

Existuje však jedna anomália. Ak na etikete budete hľadať plnotučné mlieko (kravské, kozie, ovčie), uvidíte, že obsahuje 4,7 g cukru na 100 ml. Ak pijete veľa mlieka, možno sa vám rozjasní a dostanete strach: liter mlieka obsahuje viac ako 11 čajových lyžičiek cukru!

Avšak cukor v mlieku je prirodzene sa vyskytujúci cukor, ktorý nazývame laktóza. V tele sa laktóza štiepi na glukózu a galaktózu.
Mlieko preto vôbec neobsahuje fruktózu.

To znamená, že keď sa snažíte vypočítať, koľko cukru sa nachádza v mliečnom nápoji, ignorujte prvých 4,7 g cukru na 100 ml. S bezpečnosťou tak môžete predpokladať, že akékoľvek číslo nad 4,7 g je pridaný cukor. Ak napríklad obľúbený nápoj vášho dieťaťa obsahuje 13 g cukru na 100 ml, viete, že 8,3 g na 100 ml predstavuje pridaný cukor (13 g-4,7 g laktózy = 8,3 g). Ak to chceme premeniť na čajové lyžičky, hodnotu 8,3 g vydelíme číslom 4,2 a zistíme, že nápoj obsahuje 1,9 čajovej lyžičky pridaného cukru.

Iné mliečne výrobky ako syr, smotana, maslo a jogurty obsahujú rôzne množstvá laktózy v závislosti od konkrétnych metód ich spracovania. Tvrdé syry a maslo obsahujú najmenej laktózy.

Aj tieto články by vás mohli zaujímať:

Facebook Comments
Celkovo prečítaní 1 313x, 1 prečítaní dnes

Aj tieto články by vás mohli zaujímať:

Leave a Comment