Ktoré minerálne látky a stopové prvky potrebujete pre zdravie?

LinkedIn

Vitamíny by si bez nich neporadili. Minerálne látky potrebujeme pre zdravie, no v tele ich máme v malých množstvách. „Akokoľvek sú vitamíny pre fungovanie organizmu potrebné, nevedeli by plniť svoje funkcie, keby nám chýbali práve minerály,“ povedal pre Primar.sk lekár Pavel Malovič zo Združenia pre zdravie a výživu.
Pravdou je, že na liečbu chorôb sa v medicíne na celom svete už oddávna používali práve minerálne látky.

Železo, zinok, chróm, selén, horčík, vápnik… pozrite si prehľad 17 minerálnych látok a stopových prvkov, ktoré potrebujeme pre správne fungovanie organizmu. V skratke vám priblížime ich úlohu v našom tele, prečo sú pre nás nevyhnutné a pridáme príznaky, ak ich máte nedostatok.
Dr. Igor Bukovský z AKV vám vo videu vysvetlí, ako si správne vyberať minerály.

3 skupiny minerálnych látok
Makroelementy, ktoré musíme prijímať denne v gramových dávkach: vápnik, horčík, draslík, sodík, chlór, fosfor.
Oligoelementy prijímame v zlomkoch gramov: železo, zinok, meď, selén, či chróm.
Mikroelementy prijímame len v zlomkoch miligramov: kobalt, jód, fluór ai. Tieto mikroelementy a oligoelementy nazývame aj stopové prvky

1.Železo

Ak naša strava neobsahuje dostatok železa, nebudeme mať „železné“ zdravie.
A platí to. Vstrebávanie železa v črevách zabezpečuje špeciálna bielkovina, ktorá ho prenáša do krvi. Dokáže sa však vstrebať len malá časť železa nachádzajúceho sa v potravinách. Potrebná denná dávka tohto prvku je približne 20 mg a u žien v plodnom veku je temer dvakrát vyššia.

Úlohou železa v organizme je najmä dýchanie. Železo obsiahnuté v hemoglobíne zabezpečuje prepravu kyslíka krvou.
Ak straty železa prevýšia jeho prísun do organizmu, objaví sa nedostatok železa a potom anémia z nedostatku železa. Tá je pravdepodobne najčastejším ochorením na svete. Príznaky sú slabosť, únava, časté bolesti hlavy, „iskrenie“ pred očami, najmä pri prudkom otočení hlavy alebo pri náhlej zmene polohy trupu, pocit tŕpnutia končatín.
Vitamín C, kyselina citrónová a fruktóza prispievajú k lepšej absorpcii železa.
ODD (čiže Odporúčaná denná dávka podľa Lenntech): 15 mg

Železo, vápnik, zinok, selén…nájdete ich v každej lekárni vo forme výživových doplnkov.
Ako sa v nich vyznať a ako si správne vybrať? Dr. Igor Bukovský vám dá základný tip:

 

2.Draslík

Príznakom nedostatku draslíka v organizme je nedostatočné okysličovanie tkanív. Hromadí sa tak v nich voda a nastupujú problémy s obličkami. Bežným príznakom sú opuchnuté členky – nesporný dôkaz toho, že tkanivá sa málo okysličujú. Opakujúce sa bolesti hlavy sú tiež príznakom: objavujú sa pravidelne.
ODD: 3,5 g

 

3.Vápnik

Vedeli ste, že takmer všetok vápnik sa nachádzajú v zuboch a kostiach, s výnimkou 1 %, ktoré je v krvi, lymfe a bunkách?! „Najznámejšou funkciou vápnika je zachovanie zdravých zubov a kostí. Množstvo určitej časti vápnika v kostiach je viac-menej trvalé, druhá časť je uložená pre prípad poklesu jeho hladiny v krvi,“ vysvetľuje Danikov v knihe Liečivý zázvor.

Pri dlhšom nedostatku vápnika v tele kosti začínajú rednúť. Nedostatok vápnika v organizme spôsobuje zvýšenie tlaku. Výskumy ukazujú, že pre ľudí s chorým srdcom je príjem dostatočného množstva vápnika dokonca dôležitejší než zníženie hladiny sodíka (soli) v tele.

Vápnik je tiež potrebný na zabezpečenie zrážanlivosti krvi, na prenos nervových signálov, na kontrakcie svalov a na fungovanie rôznych enzýmov. Pomáha predchádzať svalovým kŕčom, srdcovej arytmii, kožným ochoreniam, určitým typom nespavosti, depresii, blúzneniu a duševným poruchám.

„Je nenahraditeľný pre funkciu buniek, svalové sťahy, prenos nervových impulzov a zrážanie krvi. Dôležitým zdrojom vápniku sú mlieko a mliečne výrobky vrátane syrov. Nedostatok vápniku môže mať za následok poruchu rastu kostí,“ upozorňuje RNDr. Dagmar Gajdošová, odborníčka v genetickej toxikológii a všeobecnej biológii.
ODD: 1g

 

4.Kobalt

Ľudské telo obsahuje iba malé množstvo tohto prvku. Zo všetkých základných minerálnych látok len on je zložkou vitamínu B12. Ako súčasť tohto vitamínu sa kobalt podieľa na štiepení sacharidov, tukov a bielkovín, produkuje aminokyseliny, syntetizuje molekuly DNA, udržiava nervový a imunitný systém vo funkčnom stave, zodpovedá za normálne fungovanie buniek, zabezpečuje rast a vývoj červených krviniek.
ODD: 6 µg

 

5.Kremík

Kremík patrí medzi najdôležitejšie prvky vyspelého života. Všetky potraviny živočíšneho pôvodu, ako je mäso, mlieko, obsahujú kremík. Veľa je ho aj v rastlinných potravinách. Vegetariáni prijímajú výrazne viac kremíka ako milovníci mäsitých jedál.

Moderné rafinované výrobky – biely chlieb, vylúpané krúpy, ošúpaná zelenina a ovocie, rafinovaný cukor – obsahujú veľmi málo kremíka. Ten je totiž sústredený v obaloch zŕn, v šupe zeleniny a ovocia.

Nikto z odborníkov v súčasnosti nepochybuje o tom, že z nedostatku kremíka v organizme vznikajú choroby. Ak zrazu máte pocit, že sa chystáte umrieť, každý hluk (a dokonca aj najmenší šelest) vás začína dráždiť, cítite sa zmätený, roztržitý a nemôžete sa sústrediť, znamená to, že vášmu telu chýba kremík.
Pri poruche metabolizmu kremíka vznikajú choroby kostí, ateroskleróza, tuberkulóza, cukrovka, hepatitídy, encefalitída, dermatitídy, červenkasté zápaly kože a kamene v močových cestách.

Kremík dodáva pevnosť a pružnosť aj krvným cievam, bráni, aby lipidy prenikali do krvnej plazmy a ukladali sa na stenách ciev. Množstvo kremíka v cievach s pribúdajúcim vekom klesá, čo vedie k ich krehkosti a vzniku aterosklerózy.
ODD: muži 30 až 33 mg, ženy 24 až 25 mg

ktoré minerálne látky potrebujeme?

6.Horčík

Podľa mnohých lekárov náš organizmus v súčasnosti trpí veľkým nedostatkom tohto makroprvku. Horčík kontroluje ľudský organizmus, takmer každú chemickú reakciu v bunkách a v tkanivách všetkých orgánov a systémov. Potrebný je všade a na všetko.

Horčík je potrebný na odstraňovanie niektorých toxických látok z tela, normálne fungovanie nervovej sústavy, premenu tukov, sacharidov a bielkovín na energiu.
Zvyšuje pravdepodobnosť uzdravenia po srdcovom infarkte, zabraňuje tvorbe krvných zrazenín, zmierňuje symptómy predmenštruačného syndrómu u žien a pomáha diabetikom udržiavať normálny tlak. Taktiež zvyšuje hladinu „prospešného“ cholesterolu v krvi a znižuje hladinu „škodlivého“.

Ak máte nedostatok horčíka, prejavuje sa to príznakmi ako je nespavosť, pocity úzkosti a strachu, podráždenosť, únava a zášklby očných viečok, zahmlievanie, mihotanie a iskrenie pred očami. Ďalej to môže byť pocit mravčenia v končatinách, poruchy srdcového rytmu, strata chuti do jedla, svalové kŕče, nočné kŕče, slabosť a porucha koordinácie.
ODD: 350 mg

 

7.Mangán

Nachádza sa najmä v pečeni, hypofýze, kostiach a pankrease. Má dôležitú úlohu v živote ktorejkoľvek živej bunky. Zúčastňuje sa na tvorbe červených krviniek, zabezpečuje normálnu zrážanlivosť krvi, posilňuje obranné funkcie organizmu, zvyšuje účinok inzulínu. Mangán je potrebný na správne fungovanie pohlavných žliaz a pohybového aparátu.

Jeho nedostatok sa nepriaznivo prejaví na stabilite membrán nervových buniek a celej nervovej sústavy. Príznaky nedostatku mangánu sa podľa Danikova spájajú s krehkosťou kostí, kožnými ochoreniami, nevoľnosťou, stratou hmotnosti, zníženou schopnosťou otehotnieť a inými problémami.

„Mangán sa vyskytuje predovšetkým v potravinách rastlinného pôvodu, napríklad v strukovinách, orechoch, celozrnných výrobkoch, obilných klíčkoch, ovsených vločkách, avokáde, listovej zelenine, čaji i kakau,“ radí tréner atletiky a gymnastiky Martin Drha.
ODD: 5 mg

 

8.Meď

Príznaky otravy meďou môžu vzniknúť po jedle, ktoré sa varilo v medenom hrnci bez pocínovania: po 15 až 60 minútach sa v ústach vytvorí kovová pachuť, nastúpi pocit nevoľnosti a vracania.
Ióny medi sú však nevyhnutné pre proces tkanivového dýchania, ktorého hlavnou úlohou je zásobovať bunku energiou. Pri nedostatku medi sú kosti „chudobné“ na soli vápnika a fosforu, čo môže viesť k zlomeninám. Objavujú sa dlhotrvajúce hnačky. Pokožka je bledá, pod očami sa nezriedka objavujú opuchy.
ODD: 2 mg

 

9.Sodík

Sodík zabezpečuje správne rozdelenie telesných tekutín, udržuje rovnováhu pH a podporuje funkciu svalov a nervov. Tiež pomáha metabolitom, ktoré sa podieľajú na metabolizme, preniknúť cez bunkové steny do vnútra buniek, kde sa spracúvajú.

Nedostatok sodíka môže viesť ku kŕčom v brušnej dutine, závratom, bolestiam hlavy, nízkemu krvnému tlaku, strate pamäti, záchvatom a úbytku hmotnosti. Spôsobuje takisto únavu, dezorientáciu v čase a priestore ap.
ODD: 2,4 mg

 

10.Nikel

Zistilo sa, že tento mikroprvok aktivuje niektoré enzýmy spojené so štiepením a využitím glukózy, a preto sa so zvýšením spotreby cukru zvyšuje potreba niklu. Nikel je potrebný na koordinované fungovanie malého a veľkého krvného obehu.

 

11.Selén

Chronický nedostatok selénu sa u ľudí prejavuje najmä ochorením srdca – kardiomyopatiou, ktorá niekedy vedie k infarktu myokardu.
„Ohromujúce sú informácie o tom, že v oblastiach s nízkym obsahom selénu v pôde a v obilí (a tiež v krvi ich obyvateľov!) je vysoká úmrtnosť na rakovinu. Naproti tomu zhubné nádory (lymfómy, rakovina gastrointestinálneho traktu, rakovina prsníka) zriedkavejšie postihujú ľudí žijúcich v oblastiach s dostatočným množstvom tohto mikroprvku v pôde,“ uvádza Danikov v knihe Liečivý zázvor.
ODD: 35 µg

 

12.Stroncium

Stroncium sa spája s metabolizmom najdôležitejšieho makroprvku – vápnika, plní podobné funkcie ako on, pomáha pri prevencii a liečbe osteoporózy, zabraňuje zubnému kazu atď. V oblastiach, kde je nedostatok stroncia, spotreba tohto mikroprvku v jedle je omnoho nižšia ako optimálna hladina. Najmä u starších ľudí a pri zlomeninách kostí ho býva nedostatok.

 

13.Fosfor

Fosfor a vápnik tvoria významný podiel z celkovej telesnej hmotnosti (od 450 do 675 g). Asi 80 až 90 % fosforu sa nachádza v kostiach a zuboch a zvyšok má dôležitú úlohu pri fungovaní každej bunky.
Fosfor spolu s vápnikom posilňuje kosti a zuby, pomáha tiež budovať bunkové steny a formovať tkanivá, ktoré tvoria srdce, mozog, svaly a obličky.
Nedostatok fosforu je pomerne zriedkavý, môže však spôsobiť stratu chuti do jedla, slabosť, stŕpnutie rúk a nôh, bolesti v kostiach, únavu, úzkosť a podráždenosť.
ODD: 1 g

úsmev zuby a minerálne látky

14.Fluór

Tento prvok je dôležitý pre zachovanie zdravých zubov a kostí.
Hlavnou funkciou fluóru je ochrana zubov pred kazom. Vďaka fluorizovaniu vody klesá počet prípadov ochorenia na zubný kaz. V dôsledku nadmerného množstva fluóru v tele však môžu na zuboch vzniknúť škvrny.
Fluór najviac prospieva zubom, keď ešte rastú, a preto je najlepšie začať užívať zázvor od raného detstva. Fluór tiež posilňuje kosti, zvyšuje ich odolnosť proti osteoporóze a účinkuje ako akumulátor energie v organizme.

 

15.Chlór

Chlór je súčasťou žalúdočných kyselín a podieľa sa na procese trávenia, čo znamená, že bez neho by žalúdočné žľazy nemohli vytvárať kyselinu chlorovodíkovú. Podporuje ukladanie glykogénu v pečeni, udržuje rovnováhu vody a soli v organizme a reguluje osmotický tlak.
Nedostatok chlóru v tele môže viesť k hnačke, oslabeniu svalového tonusu, letargii, vracaniu, nevoľnosti, slabosti a ospalosti. Tiež zvykne viesť k tachykardii, zníženiu krvného tlaku, záchvatom.

 

16.Chróm

Zistilo sa, že najvyššia koncentrácia chrómu je v tele novorodencov a s vekom postupne klesá. Chróm sa nachádza vo svaloch, mozgu, nadobličkách a navyše je súčasťou všetkých telesných tukov.
Chróm pomáha telu spracovať glukózu (cukor). Potrebujú ho predovšetkým ľudia chorí na cukrovku. Tento mikroprvok, ktorý sa vo forme prírodného komplexu vyskytuje napríklad v zázvore, telo dokáže absorbovať takmer úplne, zatiaľ čo z chrómu podávaného perorálne v podobe minerálnej soli absorbuje iba 3 %.

K príznakom nedostatku chrómu možno zaradiť zvýšenú hladinu cholesterolu v krvi, neznášanlivosť cukrov, spomalenie rastu, únavu a úzkosť.

minerálna vodaPrečítajte si tiež
Minerálky, voda z vodovodu alebo filtrovaná voda.

 

17.Zinok

Zinok plní veľa funkcií. Okrem toho, že posilňuje imunitný a reprodukčný systém a tiež pamäť, spevňuje kosti a znižuje hladinu cholesterolu v krvi, reguluje množstvo cukru v krvi, čím zabezpečuje normálne fungovanie inzulínu. Telo potrebuje zinok po operácii a pôrode, pretože stimuluje tvorbu hemoglobínu.

Zinok sa podieľa na raste a vývine organizmu, udržiava normálny krvný tlak a srdcový rytmus. Táto minerálna látka má antioxidačné vlastnosti a chráni žltú škvrnu sietnice pred oxidáciou.

Nedostatok zinku v organizme môže zapríčiniť vznik uhrov, nechutenstvo, hnačky, ekzémy, zvýšenú hladinu cholesterolu v krvi, zhoršenie zraku a pamäti. Tiež sú častejšie infekčné ochorenia, depresia, podráždenosť a zlé hojenie rán.
ODD: 15 mg

Zdroj: OrganicFacts.net, Lenntech.com. Primar.sk, Zdravie.sk, kniha Liečivý zázvor


                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author

Avatar