Orgánové hodiny. Kedy je najlepšie jesť, piť, hýbať sa a relaxovať?

Viete, kedy je najvhodnejšie jesť, kedy pridať viac tekutín a kedy je najlepšie cvičiť, aby to vášmu telo pomohlo čo najviac? Podľa tradičnej čínskej medicíny pracuje každý náš orgán v inú dennú či nočnú hodinu. Je preto dobré poznať svoje orgánové hodiny a tomu prispôsobiť svoju životosprávu, tréningy, relax.

„Hovorí sa, že keby sme rešpektovali toto biologické nastavenie našich orgánov, dožili by sme sa podstatne vyššieho veku,“ tvrdí Simona Kollárová, manažérka šťastia z fitshaker.sk. „Myslím, že je v záujme každého z nás počúvať svoje telo. Keď si pozorne pozriete aktivitu jednotlivých orgánov v danom čase, tak rýchlo pochopíte, ako dokáže organizmus kooperovať a pomáhať vám vyťažiť z každej sekundy dňa úplné maximum. Pamätajte: moje telo – môj chrám.“

fitness diár 2019Výborne rozpísané orgánové hodiny nájdete napríklad vo Fitness diári na rok 2019, spolu s ďalšími užitočnými tipmi, radami o zdraví, jedle či relaxe. Môžete ich tak mať počas celého roka po ruke a pekne sa naučiť, kedy vám ktorý orgán ideálne funguje a ako prispôsobiť svoj životný štýl.
Len na vysvetlenie – denný cyklus je v tradičnej čínskej medicíne rozdelený na 12 častí, vždy po dvoch hodinách. Každý z orgánov sa raz za 24 hodín dostane na dve hodiny do aktívnej činnosti a o 12 hodín na dve hodiny do útlmu. V čínskej medicíne sa to označuje ako pravidlo poludnie-polnoc.

Naozaj je dobré všímať si tieto orgánové hodiny a dodržiavať ich.

Najefektívnejšie je, keď sa napr. na niektorý konkrétny orgán liečebne pôsobí práve v čase jeho najvyššej aktivity. Potrebujete sa napríklad koncentrovať na náročný projekt: naplánujte si túto úlohu na čas, kedy je aktívny náš mozog.
Alebo vás dlhšie trápi trávenie? Naplánujte si obed na časť dňa, kedy sú vaše tráviace orgány v aktívnej fáze.

 

Orgánové hodiny – prehľad po hodinách

žena pije kávičku

01:00 hod. – 03:00 hod.

Pečeň aktívne pracuje na detoxikácii nášho organizmu. V tomto čase sa neodporúča nič konzumovať, predovšetkým nie mastné, kalorické jedlo či alkohol. Pre pečeň aj tenké črevo je najlepšie, ak v tomto čase odpočívame.
aktívna pečeň a pasívne tenké črevo

 

03:00 hod. – 05:00 hod.

Vrchol činnosti pľúc môže spôsobovať ťažkosti astmatikom, prieduškárom či fajčiarom. V tomto čase vzniká najväčší pocit úzkosti, čo môže potrápiť najmä ľudí trpiacich depresiami. Najlepšie je zachovať pokoj a zharmonizovať myseľ.
Odporúča sa relaxačná hudba, vizualizácia pokoja či čerstvý vzduch.
aktívne pľúca a pasívny močový mechúr

 

05:00 hod. – 07:00 hod.

Vhodný čas na vyprázdňovanie. Pred návštevou toalety je vhodné vypiť cca 3 dcl mierne teplej vody. V tomto čase sú pasívne obličky, čo znamená, že nie je vhodné vypiť veľké množstvá tekutín naraz.
aktívne hrubé črevo a pasívne obličky

 

07:00 hod. – 09:00 hod.

Telo najlepšie spracováva prijatú potravu, je to teda najvhodnejší čas na jedenie. Je veľmi dôležité konzumovať v tomto čase vitamíny. Telo potrebuje byť v teple, studená sprcha alebo chladené nápoje preto nie sú vhodné.
aktívny žalúdok a pasívny osrdcovník

biorytmus dopoludniaPrečítajte si tiež
Biorytmus vášho tela. Ako fungujete dopoludnia?

 

09:00 hod. – 11:00 hod.

Je to jediné časové rozmedzie, v ktorom je telo schopné stráviť sladkosti. Vhodné je ovocie, med.
aktívne sú slezina a pankreas a pasívny trojitý ohrievač

 

11:00 hod. – 13:00 hod.

Doba aktívnej činnosti srdca, nie je dobré zaťažovať ho veľkým množstvom potravy, kávou či alkoholom. Nastáva mierny útlm, pozor na úrazy! Vhodná je prechádzka alebo krátky spánok. Vyhýbame sa náročnej fyzickej aktivite a prehrievaniu organizmu (pobyt na priamom slnku, sauna, horúci kúpeľ…).
aktívne srdce a pasívny žlčník

 

13:00 hod. – 15:00 hod.

Fyzická výkonnosť v tomto čase stúpa, čo môžeme využiť pri športe, práci na záhrade a pod. V útlme je pečeň, preto ľudia, ktorých pečeňová energia je slabá, pociťujú v tomto čase ospalosť. V týchto hodinách je znížená citlivosť zubov, je to teda vhodný čas na návštevu zubára.
aktívne tenké črevo a pasívna pečeň

 

15:00 hod. – 17:00 hod.

V tejto fáze je vhodné piť väčšie množstvo tekutín. Najvhodnejší čas pre športové aktivity. Organizmus je schopný spracovať výdatnejšie jedlo.
aktívny močový mechúr a pasívne pľúca

 

17:00 hod. – 19:00 hod.

Tí, ktorých obličková energia je oslabená, prežívajú v týchto hodinách veľkú únavu, mrznú alebo majú horúcu tvár a červené líca. V takom prípade sa odporúča odpočinúť si v teple. Rovnováhu obličiek veľmi ovplyvňuje aj stres.
aktívne obličky a pasívne hrubé črevo

biorytmus popoludníPrečítajte si tiež
Biorytmus vášho tela. Ako fungujete popoludní?

 

19:00 hod. – 21:00 hod.

Osrdcovník celkovo ovplyvňuje emócie, krv a sexuálnu činnosť. Nie je to však vhodný čas na čistenie pleti pri akné, holenie či depiláciu. V tejto fáze je vhodné užívať lieky, bylinné prípravky, masti, pleťové krémy, masky a masážne oleje.
Zvýšená je aj psychická vnímavosť, a tak je vhodná návšteva kina, divadla, koncertu, výstavy, čítanie, počúvanie hudby alebo štúdium. Pokiaľ však nemáš v poriadku trávenie, nekonzumuj v tomto čase už žiadne jedlo, zaťažila by si aj ďalšie orgány.
aktívny osrdcovník a pasívny žalúdok

 

21:00 hod. – 23:00 hod.

V tomto čase sa telo pripravuje na spánok. Je to najhorší čas na prijímanie potravy, veľmi nevhodný hlavne pre ľudí, ktorí trpia nadváhou a chcú schudnúť. Vhodný čas na meditáciu či relaxovanie.
aktívny trojitý ohrievač a pasívne slezina a pankreas

 

23:00 hod. – 01:00 hod.

V tomto čase by sme už mali spať, ale tí, ktorí trpia na ochorenie žlčníka, sa v týchto hodinách môžu budiť na bolesti.
aktívny žlčník a pasívne srdce

Fitness diár 2019

Ku krásnej postave nevedie výťah. Musíš použiť schody.
To je jedna z myšlienok, aké nájdete v novom Fitness diári na rok 2019. Je v ňom plno dobrých rád a tipov o zdraví, cvičení, ako správne nakupovať rôzne potraviny. Nájdete v ňom aj veľa chutných FIT receptov. A samozrejme, všetky vychytávky, ktoré potrebujete v diári na celý rok – kalendár, meniny, miesto na poznámky a zápisky o tréningoch či jedle.

Aj tieto články by vás mohli zaujímať:

Facebook Comments

Aj tieto články by vás mohli zaujímať: