Pichá ma v boku. Prečo a ako sa tomu môžem vyhnúť? Čo zaberá?

LinkedIn

Pri športe sme to zažili asi všetci. Tú nepríjemnú, mučivú bolesť pod rebrami, keď napríklad bežíme….a najradšej by sme zastavili, ale snažíme sa to prekonať. Je to v poriadku? Prečo vzniká pichanie v boku, čo sa vtedy deje v tele. A najmä – čo treba urobiť, ak si zrazu uvedomíte: „pichá ma v boku“?
Mimochodom, vedci ho nazývajú ETAP, skratka zo spojenia exercise-related transient abdominal pain. Aj keď už isté indície sú, stále sa nevie, čo spôsobuje túto zvláštnu bodavú bolesť.

 

Prečo nás pichá v boku?

K pichaniu v boku často dochádza počas skákavých aktivít, ako sú beh či jazda na koni. „Niektorých vedcov to viedlo k teórii, že pichanie v boku spôsobujú väzy pripojené k vašim vnútorným orgánom presilené opakovaným mykaním,“ tvrdí popularizátor vedy Stuart Farrimond, autor knihy Veda života, ktorá vyšla aj v slovenčine a ponúka 219 zaujímavostí z každodenného života.
Stuart pokračuje: „Podľa inej teórie, vnútorná horská dráha môže zastavovať prívod krvi do vašej bránice – tuhého svalu naspodku hrudníka, ktorý sa stlačí dole, aby sa vaše pľúca mohli pri nádychu nafúknuť – a spôsobuje jej kŕč.“

Je tiež pravdepodobnejšie, že vás začne pichať v boku, keď cvičíte hneď po jedle či vypití sladkého nápoja. Súvisí to s ďalšou teóriou, že bolesť vychádza z črevných kŕčov či nedostatku krvi v črevách.
I keď voči nemu nie sú imúnni ani špičkoví atléti, vo všeobecnosti sa dá povedať, že čím ste v lepšej forme, tým je menej pravdepodobné, že budete trpieť pichaním v boku.

pichá ma v boku čo robiť

 

Ako sa vyhnúť pichaniu v boku?

Nuž, nie je ľahké sa mu vyhnúť. Existuje však niekoľko krokov, ktoré môžete spraviť, aby ste ho udržali na uzde. A ak vás chytí, zvoľnite tempo a počkajte kým prejde.

  1. S cvičením začnite pomaly a udávajte si tempo sami. Je pravdepodobnejšie, že sa pichanie v boku objaví, keď začnete sprudka. To je pri hromadných športoch, behoch, pomerne časté – prepálite to, necháte sa strhnúť ostatnými, eufóriou, no telo na takú nárazovú záťaž nie je celkom pripravené.
  2. Vyhnite sa jedeniu a pitiu veľmi sladkých nápojov tesne pred cvičením. Podľa zistení odborníkov, športové nápoje sú zvyčajne v poriadku, nemali by vám uškodiť.
  3. Držte si vzpriamenú pozíciu, aby ste neobmedzovali svoju bránicu alebo črevá. Práve nevhodné držanie tela, pozícia pri behu spôsobuje problémy bránici alebo črevám, a tie reagujú pichaním v boku.
  4. Najčastejšie nás pichá v boku pri behaní. Ako radí RunForRun.sk, pred behom sa dôkladne rozcvičte a rozdýchajte. Pri samotnom behu dýchajte hlbokým „bráničným“ spôsobom. Nedýchajte len hrudnou časťou pľúc ale aj ich dolnou časťou. Aktívne vydychujte.
  5. Dôležité je tiež priebežne a systematicky posilňovať svalstvo trupu, najmä brušné svaly a „core“. Vyskúšajte napríklad týchto 7 cvičení proti brušnej obezite.

tenisky na behaniePrečítajte si tiež
Ako si vybrať tenisky na behanie? Ktoré sú vhodné?

 

Pichá ma v boku – čo mám robiť?

Pichaniu v boku sa nevyhnú ani profesionálni športovci, a pritom môžu dodržiavať všetky pravidlá. Keď už vás napríklad pri behu začne pichať v boku, zastavte a počkajte, kým pichanie prestane. Až potom pokračujte miernym tempom. Môžete tiež kráčať s hlbokým dýchaním.
Niekedy pomáha zatlačiť si rukou na bolestivé miesto a niekoľkokrát sa prudko zohnúť do predklonu s výdychom.

Ak nechcete, či nemôžete zastaviť, pokúste sa zladiť dýchanie s rytmom behu. Vypnite si v airpodoch hudbu, či audioknihu 🙂 a sústreďte sa na dýchanie: prispôsobte rytmus nádychu a výdychu s tempom behu. Tri kroky-nádych, tri kroky-výdych a toto opakujte.
Pri behu sa zatláčajte rukou bolestivé miesto dozadu, pričom tlačenie prerušíte pri nádychu.

Ak vás pichá v pravom boku, čo je častejšia situácia, vydychujte/nadychujte v okamihu, keď sa ľavá noha dotkne zeme. Pri zriedkavejšom pichaní v ľavom boku to robte opačne.

 

Foto:  Vecteezy.com


                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author