Skrytý cukor v potravinách. Kde všade je, hoci ho nečakáte?

LinkedIn

Skrytý cukor v jedle sa len veľmi ťažko kontroluje. A čo je ešte horšie – výrobca používa rôzne druhy cukru, aby sa celkový obsah nejavil ako príliš vysoký. Tak sa nás snažia legálne oklamať…no či je to aj férové voči zákazníkovi, to už si môžete rozhodnúť sami.

Kedysi sme prijali cukor do svojho tela, keď sme zjedli jeden-dva koláče. A možno trochu v ostatnom jedle.
Dnes obsahuje cukor v nejakej forme väčšina priemyselne pripravených potravín. V priebehu dňa ho odrazu máme veľmi veľa. „Národná potravinová agentúra odporúča obmedziť príjem cukru na 50 – 75 gramov denne, čo je podľa nás šialene veľa, žiadna dospelá osoba nepotrebuje toľko cukru,“ upozorňujú autorky knihy Život bez toxínov.
Zvýšený príjem cukru spôsobuje vyššie riziko viacerých ochorení ako je obezita, cukrovka, poruchy imunity ap. U detí prispieva k hyperaktivite či strate koncentrácie.

 

Názvy pre „neviditeľný“ cukor

Ako viete, obsah zložiek v danej potravine sa uvádza v zostupnom poradí od najvyššej zložky. Nabudúce si pozrite etiketu pozornejšie a hľadajte skrytý cukor – tu je niekoľko rôznych označení:

  • dextróza
  • hroznová šťava
  • glukóza
  • múčkový cukor
  • ovocný džús
  • fruktóza
  • fruktózovo-glukózový sirup
  • fruktózový sirup
  • ovocné pyré
  • ovocný cukor
  • galaktóza
  • glukóza
  • glukózovo-ovocný sirup
  • glukózový sirup
  • glykóza
  • med
  • izoglukóza

cukor vplýva na povahuPrečítajte si tiež
Ako cukor vplýva na našu povahu a správanie?

  • džúsový koncentrát
  • laktóza
  • javorový sirup
  • kukuričný sirup
  • maltóza
  • sladový sirup
  • sladový cukor
  • mliečny cukor
  • palmový cukor
  • krištáľový cukor
  • trstinový cukor
  • sacharóza
  • sirup
  • škrobový cukor
  • sukróza

skrytý cukor v potravinách

 

Skrytý cukor

Boli by ste zhrození, keby ste vedeli koľko skutočne skrytého cukru sa nachádza v jedle, ktoré denne skonzumujte. Naozaj ide o veľké množstvá cukru, čo si mnohí vôbec neuvedomujeme a niektorí nad tým mávnu rukou. Vraj sladké nejedia, cukru sa vyhýbajú a tá „troška“ v bežných potravinách im nemôže ublížiť.
Určite nie hneď, či za mesiac alebo za rok. No postupne sa ukladá vo vašom organizme a navyká ho na potrebu pridaného cukru.
Najčastejšie nájdete skrytý cukor v týchto potravinách:

dokonalé cupcakySladkosti ako sušienky, musli a čokoládové tyčinky, cukríky ap.

dokonalé cupcakyBiele pečivo (často aj také, ktoré vám chutí skôr slano)

dokonalé cupcakyHotové jedlá, kečupy, dresingy, omáčky

dokonalé cupcakyOchutené jogurty, pudingy a ďalšie mliečne produkty

dokonalé cupcakySamozrejme zákusky a koláče

dokonalé cupcakyLimonády, malinovky, šťavy a džúsy

dokonalé cupcakyRaňajkové cereálie, lupienky, chrumkavé musli

skrytý cukor v jedle

 

Energetické nápoje a nápoje bez cukru

Osobitnou kategóriou sú napríklad potraviny, či nápoje „bez pridaného cukru“.
Dobre to znie, však?
No nie je to však vždy tak. Najčastejšie to znie až príliš dobre na to, aby to bola pravda. Ak pijete „menej cukru“ a cítite sa dobre na tele aj na duchu, musíme vás sklamať – v tomto prípade to neplatí.

Menej cukru v light výrobkoch sa nahrádza mnohými inými prídavnými látkami, aby nápoje mali dobrú chuť. Aby to výrobcovia dosiahli, pridávajú do nápojov rôzne nie prírodné látky. Takže ďalší problém – buďte ostražití a opatrní pri používaní syntetických sladidiel. Rozpúšťajú sa na jazyku a dodávajú pocit stálej sladkej chuti. A na túto chuť reaguje iná časť mozgu, ako keď jete obyčajný cukor. A navyše necítite rovnaký hlad ako pri konzumácii bežného cukru, pričom zjete toho viac, ako potrebujete.

Žiaľ, mnohí vnímajú sladidlá ako ospravedlnenie, ako nevyhnutnú náhradu za cukor, ktorý nemôžu jesť. Týmto spôsobom sa aj ľahšie stanete závislými od sladkej chuti…

Foto: Pixabay.com, Stocksnap.io


                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author