Zima nám vie pripraviť veľa problémov, pokiaľ ide o auto – sneh, mráz, zarosené okná, poľadovica, zamrznuté zámky… Všetci negarážovaní riešia ráno takmer totožnú situáciu: očistiť auto od snehu, prípadne námrazy, vyhriať auto a čo najskôr vyraziť do práce a povinnosťami. Niektorí naštartujú, zapnú kúrenie naplno a idú čistiť – chyba. Iní čistia, potom naštartujú a vyrazia – chyba. Skúsení odborníci, ale aj potvrdené fakty radia úplne iný postup.
Prečítajte si, ako rýchlo a účinne zohriať auto v zime a ako nemať zarosené okná.
Ako zohriať auto v zime?
Ak nemáte to šťastie odparkovať auto do vyhriatej garáže, musíte každé ráno riešiť to isté. Treba ho očistiť a zohriať. Správny postup?
určite ste si všimli, že keď naštartujete, dáte prieduchy naplno a vysokú teplotu…aj tak vám prúdi studený vzduch. Možno sa vám to bude zdať čudné, ale práve kúrenie musíte vypnúť, aby ste vnútro auta čo najlepšie vykúrili.
Vysvetlíme.
Všetko to má na svedomí chladiaci okruh auta. Kabínu vykuruje vykurovacie teleso uložené v motorovom priestore. Ním preteká chladiaca kvapalina motora. Takže na to, aby zohrialo vnútro auta, musí byť najprv zohriata chladiaca kvapalina a teda aj motor. Tým, že naštartujete a zapnete aj kúrenie, dochádza k tepelným stratám. Odoberáte z chladiacej kvapaliny teplo a predlžuje sa zohrievanie motora.
Je to podobné, ako keď si necháte vyhriať v kuchyni rúru na pečenie, porovnáva na blogu blog Broken Secrets to porovnáva s rúrou na pečenie v kuchyni. Tiež si na nej nenecháte dvere otvorené, lebo by ste všetko teplo stratili.
Správy postup
Správny postup je teda naštartovať a vypnúť kúrenie v aute, respektíve nastaviť najnižšiu teplotu. Len čo sa motor zahreje, zapnite kúrenie. To platí pri starších autách.
Moderné s autoklímou riadi vykurovanie počítač, takže tento postup nemusí fungovať. Automatická klíma by mala začať fúkať až vtedy, keď je chladiaca kvapalina naozaj zohriata.
Výrobcovia používajú rôzne metódy na urýchlenie zohriatia motora – elektrické klapky v prednej maske motora, elektrický predhrev motora pri nafťákoch, či nezávislé kúrenie, tzv. webasto.
Mnohé autá majú systém chladenia dovybavený odporovými ohrievačmi. Tie výrazne skracujú dobu nábehu teplého vzduchu a platí to rovnako aj pre vyhrievané sedadlá či volant.
Takže takto musíte postupovať:
- Najskôr naštartujte auto a dajte kúrenie na minimum. Olej sa začne zahrievať na prevádzkovú teplotu a začne správne premazávať.
- Potom vystúpte a očistite auto od snehu na sklách, na kapote, na spätných zrkadlách ap. Je to aj zákonná povinnosť, aby ste neohrozovali ostatných vodičov. Očistite aj svetlá a skontrolujte, či nie sú stierače primrznuté ku sklu.
- Ak treba, použite na námrazu kvalitnú metličku so škrabkou. Pokiaľ mrzne každé ráno, môžete predchádzajúci večer priložiť na čelné sklo kus igelitu. Určite nerozmrazujte okná horúcou vodou, hrozia praskliny.
- Potom nastúpte do auta, nastavte klímu na vyššiu teplotu a okamžite by ste mali začať pociťovať prúdenie teplého vzduchu. A vyrazte. Nie divoko. Hoci už ide motor chvíľu na voľnobeh, radšej opatrne, nech sa zohrejú aj ostatné komponenty v aute. Tak predchádzate poruchám a rýchlejšiemu opotrebovaniu.
Prečítajte si tiež
Tipy, ako nebude posypová soľ v zime ničiť vaše auto.
Ako na zarosené okná?
Toto je veľmi častý problém, najmä pri starších autách, viacerých osobách v aute, či nesprávne nastavenej klíme.
Bývalý inžinier NASA skúmal rosenie okien v aute počas zimy, aby našiel správny postup, ako ho rýchlo odstrániť. Vedecky zistil a overil si, že treba čo najrýchlejšie vymeniť studený a vlhký vzduch v kabíne za suchý a teplý.
Takže nastavte kúrenie na najvyššiu teplotu a spustite ju naplno (všetky ventilátory). Otvorte prúdenie zvonka, nie vnútorný okruh. Potom pootvorte bočné okná a chvíľu počkajte.
Ako vysvetľuje správne AutoBild, roseniu okien sa po nastúpení ani nedá vyhnúť. Je to logické – vaším príchodom sa zvyšuje vlhkosť v kabíne. Chladný vzduch však nedokáže absorbovať toľko vlhkosti, preto sa okná začnú rosiť. Vlhkosť pri styku s chladným povrchom sa začne zrážať – sklo totiž nie je veľmi dobrý izolant.