7 jednoduchých tipov, ako si zvýšiť IQ a mať lepší život

LinkedIn

Inteligentní ľudia to majú jednoduchšie – v škole i v práci vedia lepšie reagovať, viac si zapamätajú, rýchlejšie sa prispôsobia. Inteligentný človek si jednoduchšie nájde dobrú prácu, ktorá mu prinesie spokojný život. Aj preto nás stále zaujíma, aké vysoké máme IQ, čiže inteligenčný kvocient. Samozrejme, pre úspech v živote je dôležité aj EQ, emočný kvocient, no IQ zostáva pre mnohých tým hlavným ukazovateľom.
Dobrou správou je, že IQ si viete udržiavať, prípadne zlepšovať určitými metódami. Dokázali to vedci a my vám ukážeme 7 tipov, ako si zvýšiť IQ.

Fenomén merania IQ sa objavil už v 19.sotorčí, no vtedy ešte merali veľkosť lebky…mylne sa totiž domnievali, že  výška IQ súvisí s veľkosťou mozgu. V tom čase vzniklo presvedčenie, že ženy sú menej inteligentné, pretože majú menšiu lebku…
Prvé testy na zmeranie inteligenčného kvocientu použil francúzsky psychológ Alfred Binet. Ministerstvo školstva ho požiadalo, aby vytvoril metódu, pomocou ktorej by sa dali odhaliť duševne zaostalé deti. Tak vznikla Binet-Simonova škála, ktorú v roku 1916 revidoval americký psychológ Lewis Terman. Jeho Stanford-Binetova škála sa v upravenej verzii používa na testovanie dodnes.

IQ v populácii
Najčastejšie sa používa škála s priemerom 100 a smerodajnou odchýlkou 15.
70% populácie má hodnotu IQ 85 až 115.
13% populácie má IQ 115 až 130.
A len necelé 2% má IQ nad 130.
Na druhej strane zasa 13% ľudí má IQ od 70 do 85 a zvyšné dve percentá pod 70, čo je už klasifikované ako mentálna retardácia.

 

7 tipov, ako zvýšiť IQ

Načo je dobré poznať svoje IQ? Testovanie a následný výsledok môže pomôcť pri problémových študentoch, prípadne určí študijný potenciál. Samozrejme, IQ nevypovedá nič o našom charaktere, temperamente, ale ani schopnostiach. Ak neviete pretaviť svoje IQ do bežného, praktického života, je vám tento údaj zbytočný.
Mnohí vedci tvrdia, že naše IQ ovplyvňuje genetika, no podľa ďalších vstupuje do hry výchova a prostredie. To znamená, že IQ možno pravidelným tréningom zvýšiť.

7 tipov ako zvýšiť IQ

ikona mozog1. Meňte priebežne zažité stereotypy

Máme radi stereotypy a zvyky, ktoré nám dodávajú pocit bezpečia. Každý deň vykonávame mnoho činností, ktoré sú rovnaké a my bežíme takpovediac na autopilota. Zmeňte to a nenechajte sa „učičíkať“. Vo vašom mozgu sa tak začnú vytvárať nové spojenia, čo vašej inteligencii len prospeje.
Choďte do práce inou cestou, vystúpte z autobusu skôr. Umývajte si zuby druhou rukou ako zvyčajne, skúste sa najesť poslepiačky.
Jednoducho, robte bežné veci trošku inak, stačí malý posun, iný spôsob.

 

ikona mozog2. Trénujte si stále mozog

Áno, vieme, že po celom dni v práci chcete pokoj. Sadnúť si na gauč, vyložiť nohy, pustiť telku alebo len tak posedávať. Chápeme.
Ale ak sa chcete udržať vo forme aj inteligenčne, čítajte každý deň aspoň pár strán. Nielen beletriu, ale tiež odbornejšie texty, náučné, pokojne aj vedecké. Nielenže sa vám zvyšuje slovná zásoba, ale zlepšuje sa aj logické myslenie.
Lúštite krížovky, vypĺňajte sudoku, osemsmerovky, hrajte slovné hry. Skúste sa každý deň naučiť pár cudzích slovíčok, angličtina, nemčina, francúzština… Pravidelne, poctivo a svedomito.
Buďte hladní po nových informáciách, vyhľadávajte ich, vstrebávajte, čo bude zvyšovať váš intelekt i pamäť.

tip ako zvýšiť IQ je čítanie

 

ikona mozog3. Naučte sa nové zručnosti

Nie je nič lepšie pre váš mozog a inteligenciu, ako sa učiť nové zručnosti. Majstrovanie v dome, garáži, alebo pestovanie v záhradke. Štrikovanie, šitie, maľovanie. Cestujte, choďte na nové miesta, vnímajte.
navštevujte múzeá, galérie, vyskúšajte v reštaurácii nové jedlo, zastavte sa na výstave. Začnite sa venovať novému koníčku, žonglujte, hrajte šach, vyberte si nejaký netradičný šport.
Nové aktivity podporujú vznik nových spojení v mozgu, čo vám určite neuškodí 🙂

 

ikona mozog4. Naučte sa hrať na hudobnom nástroji

Možno neviete spievať a ste „hluchí ako poleno“, ale nenechajte sa odradiť. Nepotrebujete ani žiadne hudobné vzdelanie, aby ste si mohli začať brnkať na gitare. Alebo sadnete za klavír a začnete stláčať klávesy. Na tablete alebo mobile si môžete stiahnuť takúto „hudobnú“ apku a hrať tam, kdekoľvek budete-.
Vedci dokázali, že hra na hudobnom nástroji zvyšuje IQ, pričom lepšie sú strunové nástroje ako husle, gitara ap. Sú totiž náročnejšie na koordináciu a jemnú motoriku ako dychové nástroje.

 

ikona mozog5. Jedzte stravu,  ktorá stimuluje mozog

Áno, ste to, čo jete. Naozaj to platí a preto treba myslieť na zloženie stravy už pri malých deťoch. Čo najmenej priemyselne spracovaných jedál, čo najmenej cukru, soli a naopak, veľa ovocia, zeleniny, mliečnych výrobkov, strukoviny, celozrnné pečivo.
Ráno odporúčajú odborníci kvalitné bielkoviny, čiže vajíčka, šunku, ryby, mliečne výrobky. Tie totiž zvyšujú produkciu norepinefrínu a dopamínu v mozgu. Ako viete, sú to chemické látky, ktoré posilňujú vnímavosť a schopnosť riešiť problémy.
Tiež si doprajte potraviny s vyšším obsahom vitamínu B, ktorý podporuje krvný obeh v mozgu. Ide o listovú zeleninu, syry, vajíčka, či celozrnnú pšenicu. Mimochodom, vedeli ste, že vegetariáni majú v priemere IQ vyššie o 5 bodov?

tip ako zvýšiť IQ - zdravé jedlo

 

ikona mozog6. Cvičte správne a pravidelne

Bez aktivity to nejde. Prospieva nielen vášmu telu, celkovému zdraviu, ale aj psychike a mozgovým bunkám. Pri pohybe sa vylučujú hormóny šťastia, endorfíny, ktoré nielenže zlepšujú náladu, ale pozitívne pôsobia aj na mozog. Cvičenie zvyšuje hladinu mozgového neurotropného faktora (BDNF), ktorý stimuluje vývoj neurónov. Môže ísť o jednoduché cvičenia, ktoré sa dajú ľahko vykonávať aj doma.
Ideálne je v tomto smere kardiovaskulárne cvičenie, menej posilňovanie. Napríklad pravidelné aeróbne cvičenie môže zvýšiť vašu verbálnu inteligenciu až o 50%.

ako vychovať inteligentné dieťaPrečítajte si tiež
Tipy, ako vychovať inteligentné dieťa.

 

ikona mozog7. Nezabúdajte na dostatočný spánok

Alfa a omega všetkého. Na aktivitu a výkon nášho mozgu vplýva už to, či sme ranné vtáča, alebo nočná sova. Tomu treba prispôsobiť aj spánok a treba ho minimálne 7 hodín.
Keď totiž trpíte nedostatkom spánku, ste unavení a váš mozog nedokáže fungovať na 100%. Snaží sa šetriť, obmedzí svoju činnosť na minimum, aby prežil…čo určite spoznáte na svojich reakciách, schopnostiach a momentálnej šikovnosti 🙂

Zdroj: Epocha, HNonline.sk, Wikipedia
Foto: Unsplash.com, Pixabay.com


                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author

Avatar