Dušan Plichta: Ako si vyberať zdravé dezerty a koláče?

Bez koláčov sa nedá žiť. Krémové, ovocné zákusky, marcipánové, čokoládové, či orechové. Parížske rožky, cheesecake, čerešňová bublanina, či tiramisu. Nech je to čokoľvek, aj malý kúsok takejto sladkosti vie doslova pohladiť dušu. O chuťových pohárikoch ani nehovoriac 🙂 „Prečo sme však ochotní vymeniť krátkodobý pôžitok za dlhodobé problémy, keď vieme, že sladké jedlá v našom tele spôsobujú metabolické peklo?“ pýta sa skúsený výživový poradca Dušan Plichta vo svojej novej knihe Najzdravšie Powerfood koláče ku káve, ktorú tvoril spoločne expertmi na optimálnu výživu, s manželmi Vladom a Tinou Zlatošovcami.
Takže základná otázka – čo takto vyberať si správne zákusky a naučiť sa piecť naozaj zdravo? Ako na to?

 

Jeme, čo naši predkovia nepoznali

Mimochodom, k tej provokatívnej otázke o metabolickom pekle. Podľa Dušana Plichtu je to jasné: sladké potraviny stimulujú náš mozog a na krátku chvíľu nám spôsobujú zlepšenie nálady, pocit uvoľnenia, pocit radosti, šťastia i pohody.

Ale k veci. Vieme, že výživa už nie je to čo bývala. V súčasnosti je veľmi ľahké naletieť na premyslené marketingové ťahy nadnárodných potravinárskych firiem, ktoré nás dostanú práve tam, kde potrebujú. K zvýšenej spotrebe a nákupu chemicky ošetrených potrevín, do ktorých je často premyslene pridaný aj tichý biely zabijak – cukor.

Priemerný Slovák skonzumuje minimálne 30-40% kalórií z cereálií a sacharidov (zrno v rôznej forme od vločiek, cez chlieb, pečivo, múčne výrobky, musly, pizzu, cestoviny až po prílohy ako ryža či zemiaky).
Asi 10% energie z mliečnych výrobkov (častokrát sladených), asi 15% energie z rôznych foriem cukroviniek a približne 15% z rastlinných olejov.
To je spolu 70 až 80% zo zdrojov, ktoré naši predkovia nikdy nepoznali a ani my by sme ich nemali konzumovať v takomto objeme.

Dušan Plichta a Powerfood
Orientujte sa na správne pomery, oproti bežnému vypočítaniu množstva kalórií.

Zamyslite sa nad dezertom

Ako pripomína Dušan Plichta vo svojej knihe, ťažko je nájsť 100% perfektné jedlo, ale naučme sa aspoň vyberať to najmenšie zlo. „Z aktuálneho výskumu z oblasti vplyvu výživy a hormónov na naše zdravie jasne vyplýva, že pre 80 % populácie prináša zavedenie pravidiel kontroly príjmu sacharidov výborné výsledky,“ dodáva profesionálny poradca.

Koľkokrát ste sa už stretli s presvedčením, že chlieb je základnou potravinou a že je úplne v poriadku dať si poobede 2-3 keksíky, pretože telo si to vraj žiada?
Mnoho ľudí je stále presvedčených, že potrebuje svoju poriadnu porciu jedla, aby sa zasýtila. Bohužiaľ, pravda bude asi niekde inde a z vlastnej skúsenosti vieme povedať, že je veľký rozdiel, či zjeme napríklad 50 g prosciutta oproti 100 g kuracej vodovej šunky, ktorá sa tvári tak zdravo.
Tak je to u sladkostí, u ktorých je veľký rozdiel, či zjem napríklad nepresladený Cheesecake oproti tradičnej super sladkej marlenke, hoci sú množstvá identické.

Zamyslíme sa preto nad koncentráciou skutočných živín (bielkovín, tukov, minerálov a vitamínov), namiesto množstva a prázdnych kalórií. Pretože už vieme, aký nebezpečný vie byť vplyv koncentrovaných sacharidov a cukru na náš hormonálny systém, ktorý je kľúčom k nášmu zdraviu a výkonnosti.

tiramisu
Lahodné tiramisu pochádzajúce z Benátok.

Ako si vyberať zdravé dezerty?

Áno, je ťažké nevyberať dezerty očami – mnohé (najmä tie nezdravé) vyzerajú tak úžasne a neodolateľne. No vyskúšajte svoju pevnú vôľu a najskôr sa zamyslite.

1. Čo sa po konzumácii koláča stane s mojím inzulínom (hladinou cukru v krvi)?
Inak povedané, aký je glykemický index a celková glykemická nálož vybraného zákusku?

Možné odpovede:

  • Výrazne stúpne (veľmi zlé)
  • Stúpne, no adekvátne (celkom dobré pre udržiavanie rovnováhy)
  • Nestúpne (ideálne pre tukový metabolizmus)

Prečítajte si aj
Pizza bez výčitiek. Skvelý fitness recept.

 2. Sú dané ingrediencie nutrične bohaté a minimálne chemický spracované?
Inak povedané, koľko chémie a toxických látok tam nájdeme a či z koláčika okrem kalórií dostaneme aj vitamíny, minerály a stopové prvky.

Možné odpovede:

  • Asi nie… Je to najmä čistá múka, biely cukor, sladká čokoláda a priemyselne spracovaný margarín
  • Niečo tam bude… Kvalitnejšie ingrediencie ako hnedý cukor, špaldová múka či horká čokoláda v klasickom pomere
  • Áno, je to tam… Powerfoods ako mandle, kokos, med, horká čokoláda, kakao, prírodné sladidlá v správnom pomere

„Ak dokážete na 80 % správne zladiť výber vášho dezertu  s týmito nárokmi, tak to máte v suchu,“ odkazuje Dušan Plichta. Je teda potrebné začať kontrolovať príjem sacharidov, ktoré sú len dobrým sluhom, no zlým pánom. Priamo  vplývajú na vylučovanie hormónu inzulín, ktorý je hlavným spúšťačom ukladania tuku v tele pričom sa narúša aj celý náš hormonálny systém.
Preto kontrolujte množstvo sacharidov, cukru a zabezpečenie správneho pomeru. A myslite na kvalitu ingrediencií, elimináciu polotovarov a chémie.

Dušan Plichta
Dušan Plichta a jeho blog plný inšpirácií.

Dušan Plichta a Powerfood

Dušan Plichta je profesionálny poradca, ktorý spája gastronómiu so skutočne zdravou výživou. Jeho projekt Powerfood Chef je unikátny prístup k výživovému poradenstvu – chce ľuďom ukázať široké možnosti plnohodnotnej a kvalitnej výživy. Nie je to však len o teórii a radách a poučkách. Dušan dokáže najnovšie poznatky z vedy a výskumu šikovne prepojiť s konkrétnymi gastro-zážitkami. Ponúka tak tipy, ktoré viete okamžite využiť a recepty, ktoré si zamilujete. „Chcem inšpirovať ľudí, aby si zobrali zodpovednosť za svoje zdravie a životnú energiu do vlastných rúk,“ tvrdí Dušan Plichta a jeho web stránka je toho dôkazom.

Snaží sa meniť u ľudí ich nevhodné a nezdravé stravovacie návyky a ukazuje cestu, že aj zdravé jedlo môže byť chutné. Priam lahodné a delikátne. Veľmi ho inšpiroval svetový bestseller Tima Ferrissa Štvorhodinové telo (aktuálne so zľavou 52%) a sám Dušan dnes motivuje a ovplyvňuje tisíce ľudí.

Sústreďuje sa na top jedlá svetových kuchýň, ktoré sú pripravené správnymi technikami a môžu mať maximálny efekt na vaše zdravie i vitalitu.

Aj tieto články by vás mohli zaujímať:

Facebook Comments
Celkovo prečítaní 2 108x, 1 prečítaní dnes

Aj tieto články by vás mohli zaujímať:

Leave a Comment

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.