10 tipov, keď vás prepadne chuť na sladké

Poznáte to – zrazu máte obrovskú chuť na sladké. Kúsok čokoládky, keksík alebo aspoň nejaký zabudnutý cukrík. Pozriete do tašky, otvoríte zásuvku, prehľadáte vrecká a nič. Už vám takmer tečú slinky, pre kúsok sladkosti by ste zabíjali… a možno nevydržíte a skočíte do susednej kancelárie, či sa nenájde „čosi navyše“ u kolegyni 🙂 Chuť na sladké proste občas prepadne každého z nás a nie vždy si ho musíme odriekať. Akú zdravú sladkosť – to je pre iný článok. Teraz skôr chceme poradiť, ako sa zbaviť takejto opakovanej chuti na sladké.

Pretože dopriať si denne kúsok dobrej čokolády alebo malý koláčik, je v poriadku. Niekoho však chuť na sladké prenasleduje počas celého dňa a najhoršie je to večer. Konečne po práci, spadne z vás napätie, sedíte pred telkou alebo pri peknej knižke, a máte chuť na čosi sladké. Možno ste však už zabudli, že ste si párkrát osladili počas dňa kávu, kolegyňa doniesla super zákusky, mali ste na raňajky chlebík s džemom, aj tá napolitánka po obede chutila… Ako odolať a prekonať chuť na sladké? Poradíme niekoľko konkrétnych tipov – u každého môžu zafungovať rôzne, jednému skôr pomôže to, inému tamto. Treba vyskúšať. „Hlavnou funkciou nami odporúčaných zaraďovaných potravín je zbaviť vás náhleho návalu chuti na sladké,“ tvrdia autorky knihy Nesladím.

 

10 tipov, ako odbúrať chuť na sladké

1. ČAJ

Najlepšie sú bylinkové čaje. Odporúčame vyskúšať aj netradičné čaje, akým je aj čaj zo sladkého drievka. Vhodné sú aj bežne dostupné čaje typu roiboos alebo chai. Kým skutočne nevyskúšate, aké je to dať si čaj vo chvíľach krízy, budete ho považovať za klišé a oberiete sa o možnosť, že by vás presvedčil.

 

2. KOKOSOVÝ OLEJ

Používajte ho na pečenie i varenie, v najhoršom si do úst dajte lyžičku kokosového oleja. Na dochucovanie jogurtov alebo ako spomínanú fintu na zahnanie chuti na sladké použite panenský kokosový olej, ktorý má výraznú chuť.

 

3. KÁVA

Výber rôznych druhov a typov káv je v dnešnej dobe veľmi veľký. Vyskúšajte aj dochutenú kávu. Objavíte novú dimenziu chuti a niektoré varianty vás prekvapia schopnosťou zasýtiť. Nezabúdajte však, že ide o zahnanie chuti na sladké, nie o nasýtenie namiesto hlavného jedla. Pokojne si kávu posypte škoricou (bez cukru) a budete príjemne prekvapení, ako rýchlo vás prejde chuť na sladké..

chuť na sladké

4. KAKAO

Zaobstarajte si podľa možnosti surové („raw“) kakao, samozrejme, 100 percentné. Kvalitné kakao má relatívne vysoký podiel tukov. Obchádzajte kakao, ktoré vábi na svoj „nízkotučný obsah“. Kakao môžete nasypať do kávy na ochutenie, najlepšie do mliečnych variantov káv. Veľmi dobre sa hodí do jogurtu alebo na raňajkovú kašu. Môžete ho tiež zmiešať s kokosovým olejom alebo si spraviť horúce kakao, a to tak, že zmiešate dve lyžičky kakaa s 250 ml horúceho plnotučného mlieka.

 

5. SYR

Kúsok tučného tvrdého syra dokáže zázraky s vašimi chuťovými pohárikmi vo chvíli, keď bažia po sladkom. Nezabúdajte pri výbere syrov na to, že najlepšie sú tie plnotučné. Paleta takýchto syrov je naozaj široká. Skúste halloumi, ementál, čedar, parmezán, manchego… Ak sa bojíte, že prijímate veľa tukov, zopakujte si, že nie tuk sa ukladá do pečene ako tuk. A takisto si spomeňte na fakt, že kombinácia bielkovín a tuku v žalúdku upokojí mozog a hormóny. Vyhýbajte sa však syrom v črievkach, trojuholníkoch, tiež syrovým nátierkam v kombinácii s veľkým množstvom sacharidov.

 

6. ÚDENINY: SLANINA, KLOBÁSA A MÄSO

Tieto potraviny sú ďalším záchrancom pri S.O.S. Ale pozor! Žiadne polotovary a balené klobásy či slaniny z obchodu! Tie sú konzervované dextrózou! Siahnite výlučne len po domácej slanine a klobáse. Jednou z obľúbených metód na zahnanie chuti na sladké je práve žutie kúska domácej slaniny. Kúska…!
Odporúčame, aby ste mali v chladničke vždy nejaký kúsok pečeného alebo duseného/vareného mäsa. Keď vás pochytí chuť na sladké, šup kúsok mäsa do úst.

chuť na sladkéPrečítajte si tiež
7 mýtov o sladkostiach, ktoré musíte poznať.

7. ORECHY A SEMENÁ

Vďaka vysokému obsahu tukov vedia orechy dokonale zasýtiť a zároveň vám dokážu dodať množstvo vitamínov a minerálov. Vždy majte poruke nejaké oriešky – samozrejme, surové, t. j. neochutené, nesolené a nenamáčané v čokoláde alebo v „zdravom“ jogurte. Najlepšie sú mandle, lieskové a vlašské orechy, makadamové orechy, ale, samozrejme, dobré sú aj kešu, para, pistácie a píniové oriešky.

 

8. ŠKORICA

Je výbornou pochutinou s mnohými blahodarnými účinkami. Je ideálna aj na ochutenie, a síce do kávy, čaju, kaší, jogurtu, domáceho müsli… Okrem schopnosti zahnať chuť na sladké sa pýši aj protizápalovými účinkami.

 

9. VAJÍČKA

Úžasný zdroj bielkovín, esenciálnych tukov, dôležitých vitamínov a minerálov. Úplný zázrak. Mať v chladničke pripravené jedno či dve varené vajíčka je ako mať hotový poklad v čase núdze, keď vás pochytí hlad či chuť na sladké.

 

10. PLNOTUČNÉ MLIEKO A SMOTANA

Vďaka obsahu laktózy a tuku nám pomôžu preklenúť zložité obdobie abstinencie. Dávajte si mlieko či smotanu do kávy a čaju, doprajte si kávu so šľahačkou, ak máte chuť na sladké (ako spomíname pri káve). Môžete si šľahačku posypať škoricou, kakaom, kardamónom. Šľahačka svojím vysokým obsahom tukov dokonale nasýti nielen vašu túžbu po sladkom, ale aj hlad v prípade, že ho skutočne máte.

chuť na sladké

Ďalšie tipy pre zvládnutie chuti na sladké

  • Dajte si téglik kyslej smotany, čo možno najtučnejšej. Ideálna je tzv. crème fraîche.
  • Dajte si kúsok kakaového, kokosového alebo obyčajného masla.
  • Môžete sa ísť prejsť, zabehať si alebo zacvičiť. Fyzická aktivita vám pomôže nielen zmeniť myšlienky, ale pôsobí pozitívne aj na fyziológiu a hormóny.
  • Začnite upratovať – pôsobí to podobne ako šport.
  • Umyte si zuby.
  • Ak máte dosť síl, dajte si limit 15 minút. Ak dovtedy chuť na sladké neprejde, skúste si dať opäť limit 15 minút, alebo si vložte do úst niečo z dovolených potravín – najlepšie nejaký tuk.
  • Okrem kakaa a škorice môžete na dochutenie jedál a nápojov použiť aj iné koreniny. Odporúčame napríklad kardamón, muškátový oriešok, anýz, klinčeky, sladké drievko alebo badián.

Spracované podľa skvelej knihy Nesladím troch dám – Angeliky Kutišovej, Vladimíry Ollé a Silvie Langermann. Výborne v nej popísali, prečo a ako sa zbaviť závislosti od cukru. Ponúkajú množstvo zaujímavých informácií a 12-týždňový proces.

Aj tieto články by vás mohli zaujímať:

Facebook Comments
(Visited 874 times, 1 visits today)

Aj tieto články by vás mohli zaujímať: